Licencjonowane, czy autorskie – które metody nauczania angielskiego są bardziej skuteczne?

Drogi Rodzicu!

Jeśli szukasz najlepszego kursu językowego dla dziecka,ale nie wiesz, która metoda jest najbardziej efektywna i którą szkołę wybrać, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Dlaczego dedykuję go właśnie Tobie?

Ponieważ na rynku mamy wprost wysyp ofert zajęć edukacyjnych dla najmłodszych.

A Ty chcesz po prostu wybrać najlepszy kurs angielskiego dla swojego dziecka.

Przed Tobą stoi bardzo ważna decyzja:

KTO I W JAKI SPOSÓB będzie przez najbliższy rok uczył Twoje dziecko i co ono z tej nauki wyniesie.

Nie jest łatwo połapać się w gąszczu propozycji i reklamowych wabików i odsiać ziarno od plew, dlatego właśnie chcę podzielić się z Tobą moją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie nauczania języka angielskiego (a wiem, że to jest numer 1 na liście zajęć dodatkowch i wcale mnie to nie dziwi :-)).

Parę lat temu napisałam garść porad, jak dobrze wybrać szkołę językową, ale teraz chciałabym przybliżyć Ci kwestię wyboru najlepszej metody nauczania i pokazać, co kryje się za sformułowaniami: “autorska” i “licencjonowana”.

Wiele szkół chwali się “autorskimi” metodami nauczania, ale o co tak naprawdę w nich chodzi? I czym się różnią  od nich licencje/franczyzy?


Wyobraźmy sobie, że chcesz kupić luksusowy samochód… (a pieniądze nie grają roli – miło sobie tak pofantazjować, prawda?)

A więc, jakie auto wybierzesz, szukając niezwodnej maszyny, która Cię nie zawiedzie na drodze?

Najnowszy model Mercedesa, czy prototypowy pojazd złożony własnoręcznie w przydomowym warsztacie utalentowanego wujka-wynalazcy?

Albo masz ochotę na hamburgera, złapał Cię głód w podróży. Rozglądasz się i masz dwa miejsca do wyboru: budynek ze znanym Ci doskonale logo dwóch złotych łuków układających się w literę M, a tuż obok małą budkę z napisem: “najlepsze burgery w tym mieście”…

Które miejsce wybierzesz, aby mieć gwarancję otrzymania ulubionego zestawu z chrupiącymi frytkami, dokładnie takiego samego, jaki kupujesz w McDonaldzie koło Twojego domu?

A teraz pomyśl…Chcesz wybrać najlepsze zajecia angielskiego dla swojego dziecka…

Gdzie się skierujesz?

Do szkoły, która jest akredytowanym centrum metody, działa i rozwija się od lat na zasadzie licencji/franczyzy, czy do szkoły no name, o której nie wiadomo nic poza tym, co w materiałach marketingowych pisze jej właściciel?

Dla mnie odpowiedź jest prosta 

Jeśli wciąż się wahasz, to poczytaj o  tym, jakie cechy mają obie metody: autorska i licencjonowana.


Autorskie metody nauczania

to często ciekawe lekcje, z własnorecznie wykonanymi pomocami dydaktycznymi, indywidualnie dobierane do ucznia, tworzone przez pasjonatów i często uwielbiane przez uczniów, ale…

 Ale tylko pod warunkiem, że lekcje prowadzi sam AUTOR

Jakie są podstawowe wady i ograniczenia tych autorskich metod?

  • są super, ale wyłącznie wtedy, kiedy nauczanie prowadzi osobiście ich pomysłodawca, ale często zawodzą, kiedy pałeczkę przejmuje zatrudniony w szkole lektor, który ma inne podejście, nie jest tak kreatywny, albo zwyczajnie mu się nie chce
  • brak spójności metodycznej  – nie da się realizować tego samego programu zajęć w kilku grupach jednocześnie, w kilku placówkach na raz – ponieważ zawsze potrzebny jest AUTOR – często także będący osobą zarządzającą szkołą, więc jest też pochłonięty wieloma innymi obowiązkami
  • brak długofalowego planu pracy (programu rozpisanego na kilka lat) – lekcje prowadzone są od pomysłu do pomysłu, co bywa ciekawe, ale też mało skuteczne
  • trudność w utrzymaniu jakości i spójności zajęć – nie ma standardu, według którego oceniania jest praca lektorów, brak szkolenia i ciągłego wsparcia metodycznego
  • dobór materiałów dydaktycznych jest przypadkowy – w jednym roku uczymy z jednego podręcznika, wybieramy pewne gry, czy pomoce, a w kolejnym inne (bo coś się pojawiło nowego i ciekawego na rynku lub wpadło lektorowi w oko) – to nie buduje spójności kursu i poczucia ciągłości nauczania i powoduje chaos 

To są te najbardziej istotne WADY autorskich metod nauczania angielskiego.

Znam je wszystkie, bo jako właścicielka szkoły od 12 lat przerobiłam te problemy na własnej skórze.

Z ponad 25-letniego doświadczenia lektorskiego wiem, że uczyć dzieci jest BARDZO TRUDNO – wymaga to ogromnej kreatywności od nauczyciela, przygotowywania mnóstwa pomocy, przynoszenia na zajęcia wielu gadżetów, dokładnego planowania każdej minuty zajęć i to w dwóch wariantach. 

To niełatwe zadanie, ale są tacy lektorzy, którzy kochają pracę z dziećmi i świetnie im to wychodzi.

Ale oni zdarzają się bardzo rzadko i niestety dobrych lektorów NIE MOŻNA SKLONOWAĆ :-)

Tym samym, AUTORSKICH METOD NAUCZANIA NIE DA SIĘ SKOPIOWAĆ na tyle, aby sprawnie i skutecznie działały – ponieważ ich sukces opiera nabezpośrednim zaangażowaniu, osobowości i charyzmie autora.

A gdy tego braknie i pałeczkę przejmują zatrudniani do prowadzenia grup lektorzy, to zaczynają się kłopoty.


I tutaj na scenę wkraczają LICENCJONOWANE METODY NAUCZANIA!

Na czym polegają te metody?

Ja napiszę to ze swojego punktu widzenia i o tej metodzie, którą wybrałam dla mojej szkoły English Way School w Ząbkach pod Warszawą. Bardzo dobrze na jej przykładzie zilustruję, jak wygląda metoda licencjonowana, taka jak np. Teddy Eddie – angielski dla dzieci 2-7 lat.

Ona nie ma wspomnianych powyżej wad metod autorskich, ponieważ nie zależy od jakości lektora, który uczy (pod warunkiem,że to to osoba z dobrym angielskim i chętna do nauki, a metoda Teddy Eddie  jest tak skonstruowana, że prowadzi lektora “za rączkę”).

A więc, metoda licencjonowana  to:

  • całościowe, spójne i opracowane starannie programy nauczania dla uczniów w konkretnym wieku, takie jak np. Teddy Eddie – dla dzieci w wieku 2-7 lat (i dalsza jej kontynuacja dla dzieci 8-10 lat Savvy Ed)
  • gruntowne szkolenie lektora przed rozpoczęciem pracy z dziećmi, opieka metodyczna  prowadzona cały rok przez opiekuna metody i ocena pracy według precyzyjnego standardu metody
  • bogactwo materiałów wykorzystywanych podczas zajęć, m.in.: teczka kursanta zawierająca liczne elementy dla dziecka i dla rodzica, a także dostęp do Placu Zabaw – wirtualnej przestrzeni (appki na dowolne urządzenia), która wspiera proces przyswajania języka w bardzo atrakcyjny sposób
  • doskonała komunikacja i współpraca z rodzicami – dająca Ci poczucie kontroli nad tym, czego uczy się Twoje dziecko (informacje po KAŻDEJ lekcji, cotygodniowe maile, raporty podsumowujące roczną pracę i zajęcia otwarte na koniec semestru i roku, na którym możesz osobiście zobaczyć, jak pracuje Twoja pociecha) 

Tutaj możesz przeczytać więcej o metodzie Teddy Eddie.

Dlaczego Teddy Eddie okazał się fenomenem, a dzieci i rodzice go pokochali?

Obejrzyj video!

Ja nie mam wąpliwości, że licencjonowana metoda ma przewagę nad autorskimi metodami, ponieważ daje poczucie bezpieczeństwa szkole i jej klientom – czyli Tobie – daje poczucie pewności, że jakość nauczania jest na niezmiennie wysokim poziomie, niezależnym od kreatywności i zaangażowania osób uczących. 

My gwarantujemy Tobie, drogi Rodzicu, że osiągniemy zamierzone efekty i Twoje dziecko nauczy się z nami angielskiego w stopniu przewyższającym typowy poziom dla danego wieku!

A czy nie o to właśnie nam wszystkim chodzi? 

Sukces Twojego dziecka jest naszym największym sukcesem.


Zapraszamy Cię na lekcję próbną – przyjdź do nas, zobacz, jak uczymy.

Zapisy i informacje prowadzimy w sekretariacie szkoły przy ul. Kopernika 36 w Ząbkach, czynnym w dni powszednie w godz. 12-20. W wakacje pracujemy w godz. 14-18.

Napisz do nas, jeśli masz pytania.

lub zadzwoń 606 626 654

Zostały ostatnie wolne miejsca. Nie czekaj do ostatniej chwili!

ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ